Kymmenen syytä: 8. Hormonit

Olen lukenut paljon hormoneiden ja lihavuuden vaikutuksesta lapsettomuuteen, josta kärsimme pitkään. Lapsettomuudesta ja lapsesta kerron kuitenkin seuraavassa postauksessa.

Otan tässä hormonit postauksessa esille estrogeenidominanssin, jonka olen itselläni ”diagnosoinut” ennen raskautta. Tähän aiheeseen liittyen olen lukenut Kaisa Jaakkolan kirjat Hormonidieetti, Hormonitasapaino ja Reipas rakas raskaus sekä Varpu Tavin ja Anja Huovisen Hormoniharmoniaa ruokavalion ja joogan avulla.

Olen näiden kirjojen avulla päätellyt, että minulla on liikaa estrogeeniä ja puutetta progesteronista eli keltarauhashormonista. Seuraavaan listaan olen kerännyt edellä mainitusta Varpu Tavin kirjasta oireet ja merkinnyt perään, mitkä olen itselläni huomannut.

Oireryhmä 1
– PMS-oireita*
– keskenmeno
– selittämätöntä painonnousua*
– ahdistuneisuutta*
– unettomuutta
– kosketusarkuutta* ja / tai kystyä rinnoissa
– kuukautiskiertoon liittyviä päänsärkyjä*
– hedelmättömyyttä*
Oireryhmä 3
– turvotusta ja nestepöhöä*
– nopeaa painonnousua*
– mielialan vaihteluja*
– ahdistuneisuutta ja masentuneisuutta*
– unettomuutta
– kuumia aaltoja ja punastumista kasvoissa*
– itkuisuutta*
– epänormaali Papa-koetulos*
– kosketusarkuutta rinnoissa*
– voimakkaita kuukautisvuotoja*
– migreenikohtauksia*
– keskittymisvaikeuksia*
– sappivaivoja
Oireyhtymä 4
– yhdistelmä oireryhmistä 1 ja 3.
Oireyhtymä 1 = Keltarauhashormonin (progesteronin) puute.
Oireyhtymä 3 = Liiallinen estrogeenin määrä
Oireyhtymä 4 = Estrogeenidominanssi. ”

Lisäksi estrogeenidominanssiin käsittääkseni liitetään esimerkiksi astma*, hidas aineenvaihdunta*, rasvan kertyminen vatsaan* ja silmien kuivaminen*. Keltarauhasen puute itsellä ainakin vaikutti luteaalivaiheen pituuteen ja sain sitä pidennetty luontaisella progesteronivoiteella.

Estrogeenidominanssin syyt ovat Rasvamaksa blogin mukaan ylipaino, maksan rasittuminen, stressin ,Fyto- ja ksenoestrogeeneille altistuminen ja vähäkuituinen ruokavalio. Estrogeeni varastoituu rasvaan, joten ei ihme, että ylipainoisella on liikaa estrogeeniä.

Rasvamaksa blogissa mainitaan vältettäviä asioita estrogeenidominanssin hoidossa: hiilihydraatit, prosessoidut ruuat, fytoestrogeenit (mm. soija), alkoholi, estrogeenia sisältävä ehkäisy ja kosmetiikan hormonihäiritsijät. Muun muassa insuliiniresistenssiä olisi syytä välttää. 

On myös paljon sairauksia, jotka voivat kehittyä estrogeenisdominanssin seurauksena. Itselle pelottavimpina voisi pitää PCOS:aa (polykystisiä munasarjoja), syöpiä (kohdunkaula-, rinta- tai munasarjasyöpä) ja veritulpat. Itseasiassa PCO-tyyppinen munasarja minulla toisella puolella jo todettiinkin vuonna 2014.

Vaikka aihepiiri ei olekaan kovin tutkittu ja länsimaalainen lääketiede ei välttämättä siihen ota kantaa, on minusta edellämainitut syyt melko hyviä syitä laihduttaa. Ja vaikkei menisikään noin syvälle näihin teorioihin, niin luulen, että ylipainoisen hormonit eivät toimi samallalailla kuin normaalipainoisen. Itselläni elämäntaparemontin motiivina on siis saada hormonitasapaino kuntoon ja kroppa toimimaan oikein.

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s